“Kā kļūt par budu piecās nedēļās”?

Šajā  gadā viens pēc otra pēkšņi nomira vairāki man tuvi cilvēki. Šāds fakts pats par sevi nevarētu kalpot par impulsu šim ierakstam, jo, kā mēdz teikt, vārdi šādā situācijā ir lieki.

Ierosme nāca no nelielas itāļu autora grāmatiņas, kam nejauši uzdūros, mēģinot ieviest kaut minimālu kārtību savā bibliotēkā. Runa ir par Džūlio Čezāres Džakobes “Kā kļūt par budu piecās nedēļās”(R.,2009), vai, precīzāk, par šīs grāmatas 15. nodaļu “Klātesamība realitātē” (103. – 115. lpp.), kas sākumā manī radīja neizpratni un iebildumus.

Šis raksts nebūs grāmatas vai minētās nodaļas kritika. Nē! Tieši otrādi: grāmata padarīja dzīvāku daudz ko no manis paša pārdzīvotā un grāmatās izlasītā. Šajās “impresijās” tad arī gribu padalīties.

Vispirms tomēr divos vārdos par grāmatas žanru. Tās autors ir ārsts un psihologs. Cik varu         spriest, viņš uzrakstījis talantīgu “pašpalīdzības grāmatu”.Tās tēma nav budisms. Manuprāt, autors mūsdienu psiholoģiju (galvenokārt Asodžioli psihosintēzi) ir veiksmīgi papildinājis ar dažām Budas atziņām.

Mūs interesējošā 15. nodaļa stāsta par divām pasaulēm:  1) prāta pasauli un  2) realitātes pasauli. Realitātes pasaule jeb klātesamība realitātē nenoliedz  PRĀTA PASAULES SKAISTUMU UN SPĒKU, taču tā piedāvā iespēju atbrīvoties nociešanām, kuras radījis mūsu pašu prāts.

Budam ir viens būtisks mērķis: atbrīvošanās no ciešanām.

Citāts no grāmatas 15. nodaļas:  “Realitātē nekad nav ciešanu. Saprotu, ka šai patiesībai jums ir grūti noticēt. Tādēļ atkal iztēlosimies kādu briesmīgu gadījumu. Jūs esat zaudējis kādu mīļu cilvēku. Jūs domājat, ka realitāte ir jūsu ciešanu cēlonis, jo realitātē jūsu zaudētā cilvēka vairs nav. Bet tur jau ir tā lieta! Realitātē jūsu zaudētā cilvēka vairs nav, un viss. Realitātē nav ciešanu. Ciešanas ir tikai jūsos. Tās ir garīgs stāvoklis. Citiem vārdiem sakot, tās meklējamas jūsu prātā.”

Man jāatzīst, ka daudz izteiksmīgāk par klātesamību realitātē ir rakstījis ne viens vien psihologs jau sen pirms Dž. Č. Džakobes. Piemēram, Viktors Frankls (1905. – 1997.) vairākās savās grāmatās min vienu un to pašu piemēru. Cilvēks brauc autobusā, sēž pie loga. Garām slīd neatkārtojami skaistas ainavas. Bet cilvēks visu ceļu līdz apnikumam šķirsta vienu un to pašu avīzi. Viņam liegta klātesamība realitātē. Viņam pieejama tikai  “prāta pasaule”, kas šajā gadījumā ir viņa juceklīgo domu karuselis.

Vai pilnīgi pretējs V. Frankla piemērs. Cilvēks nav spējis atrast savas dzīves jēgu. Tomēr viņu spēj aizraut nopietnā mūzika. Viņš apmeklē sava iemīļotā komponista un pianista koncertu. Mūzikas, t. i. realitātes klātesamība izrādās tik izteikta un pārliecinoša, ka tā kļūst par spēcīgāko, patiesāko, apskaidrojošāko pārdzīvojumu viņa mūžā, un ar atpakaļejošu datumu viņš rod jēgu visai savai dzīvei. (Jā,  AR ATPAKAĻEJOŠU DATUMU visai savai dzīvei!  Jo, piemēram, arī kalnu grēdas augstumu taču nosaka tikai tās visaugstākā virsotne.)

Tomēr ne jau katra klātesamība realitātē ir auglīga. Tas pats Viktors Frankls spēja izdzīvot koncentrācijas nometnē tikai tāpēc, ka no drūmās realitātes klātesamības viņu paglāba centieni domās restaurēt topošās grāmatas nozaudēto manuskriptu. Vai cits piemērs. Servantess laimīgs jutās cietumā, kur viņu no restotā loga un kameras realitātes  klātesamības paglāba dzimstošā un augošā pārdrošā iecere  –  “Dona Kihota” iecere.

Uzskatu, ka grāmatas autoram  –  uzticīgam “psihosintēzes tēva” Roberto Asodžioli (1888.-1974.)  sekotājam  –  tomēr nav īsti izdevies “sintezēt” abas šīs pasaules: domu pasauli un “realitātes” pasauli. Tikai abu šo “pasauļu” sintēze spēj tās padarīt dzīvotspējīgas.

Šis ieraksts tika publicēts Bez kategorijas. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s